Kierunek OPERATORSKO-MONTAŻOWY

to2(1)Kierunek trwa 2 lata (4 semestry)

Rekrutację na rok 2025/26 zaczniemy 1 maja 2025!

Zajęcia mają w większości charakter praktyczny i prowadzone są przez doświadczonych i czynnych zawodowo twórców. W trakcie nauki słuchacze poznają wszystkie etapy tworzenia filmu – od napisania własnego scenariusza poprzez opanowanie kadru nieruchomego po sztukę operatorską i montaż gotowego materiału, a także założenia podstaw produkcji filmowych, bowiem mają możliwość wzięcia udziału w realizacji filmów.

Nauka w wymiarze 586 godzin szkoleniowych, planów filmowych etiud, warsztatów w ATM, plenerów artystycznych i praktyk kończy się obroną pracy dyplomowej i prezentacją etiudy filmowej. Część zajęć z produkcji filmowej odbywa się w studiach telewizji TVN

Pracownia dyplomowa prowadzona jest od 3 semestru. Słuchacz wybiera swojego opiekuna pracy dyplomowej i przez 1 roku pracuje z nim rozwijając swój warsztat i realizują etiudę dyplomową. Prace dyplomowe mogą powstawać we współpracy z reżyserami ze specjalności reżysersko-scenopisarskiej.

Nasi WYKŁADOWCY to czynni zawodowo specjaliści w swojej dziedzinie, to najlepsi dydaktycy i pasjonaci. Są absolwentami: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi; Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego; Włoskiego Instytutu Fotografii w Rzymie; Akademii Filmowej w Pradze (FAMU).

Absolwenci tego kierunku pracowali przy produkcjach filmowych wszystkiego rodzaju np. przy kinowych filmach fabularnych m.in. „Juliusz”, „Kobiety Mafii”, „Ptaki śpiewają w Kigali”, „Wilkołak”, serialach „Krakowskie potwory”, „Mały zgon”, „The office pl”, a ich samodzielne produkcje wyświetlane były na Festiwalu w Sundance czy też na Krakowskim Festiwalu Filmowy.

Na najczęściej zadawane pytania odpowiadamy w zakładce O NAS.

W ramach opłaty czesnego nasi Studenci mogą korzystać ze sprzętu szkolnego (kamery, aparaty, obiektywy, statywy, sprzęt oświetleniowy, montażownia etc.) oraz studia foto na użytek własnej działalności artystycznej.

Grupy są max 8 osobowe, bo tylko taka wielkość grupy umożliwia efektywną (dla wszystkich studentów) pracę podczas zajęć warsztatowych.

W PROGRAMIE zajęć:

  • język angielski
  • język filmu
  • historia filmu
  • produkcja filmowa
  • udźwiękowienie filmu
  • podstawy foto
  • warsztaty operatorskie
  • montaż obrazu i dźwięku
  • color grading
  • after effects
  • fotografia studyjna
  • praca z aktorem
  • montaż w kinie gatunkowym
  • podstawy sztuki operatorskiej
  • fotografia reportażowa
  • prawo autorskie
  • podstawy filmu reklamowego
  • światło w filmie
  • wideo marketing
  • pracownia dyplomowa
  • projekt filmowy

Nauka w wymiarze 586 godzin szkoleniowych kończy się obroną pracy dyplomowej.

 

Rekrutacja jest niezobowiązująca i ma na celu określenie stopnia zaawansowania warsztatowego i artystycznego, poziomu wiedzy ogólnej, a także zainteresowania kandydata szeroko rozumianą kulturą i sztuki.

Warunkiem wstąpienia do KSF (oprócz uiszczenia czesnego i podpisania umowy edukacyjnej) jest przejście procesu rekrutacyjnego polegającej na przysłaniu na adres mailowy szkola@ksfilm.pl:

 

Etap 1:

  • formularza -> FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
  • CV
  • listu, w którym Kandydatka/Kandydat wyjaśni, dlaczego chce się z nami uczyć
  • teczki prac składającej się z minimum 3 prac (filmowych lub fotograficznych lub literackich)
  • potwierdzenia dokonania opłaty egzaminacyjnej w wysokości 100 zł
    nr konta do wpłat: 05 1240 4650 1111 0010 6965 7875

 

Etap 2:
Po przejściu pierwszego etapu Kandydaci otrzymają zadania do wykonania w wyznaczonym czasie.

Szkoła – po ocenie nadesłanych prac – zastrzega sobie prawo zaproszenia Kandydata/Kandydatkę na dodatkową rozmowę kwalifikacyjną.


Przyjęci zostaną Kandydatki i Kandydaci, którzy jako pierwsi:

  • przejdą pozytywnie wszystkie etapy rekrutacji
  • podpiszą ze Szkołą umowę cywilno-prawną określającą prawa i zobowiązania stron
  • opłacą opłatę wpisową w wysokości 800 zł

Rekrutacja potrwa do momentu zakwalifikowania odpowiedniej liczby Uczestniczek i Uczestników. Jeśli lista przyjętych osób osiągnie przewidywaną liczbę, rekrutacja zostanie zamknięta. Dlatego warto przysłać swoje zgłoszenie jak najszybciej.

Przy podpisywaniu umowy edukacyjnej należy złożyć:

  • świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej
  • wydrukowane 1 zdjęcie do legitymacji

Naukę zaczynamy w październiku!

Opłata za semestr – 4800 zł (istnieje możliwość spłaty czesnego np. w miesięcznych ratach: od września do czerwca raty po 960 zł).

Każdy student, może dowolnie kształtować swój profil nauczania, rozszerzając program o przedmioty z innych kierunków.

Czy wiesz, że w Małopolsce jesteśmy jedyną szkołą filmową?

Grono szkół filmowych w Polsce jest szalenie niewielkie. Dlatego bycie jego częścią jest dla nas takie wyjątkowe. Czy wiesz, że w Małopolsce jesteśmy jedyną szkołą filmową? To jeszcze nic, w całej Polsce w gronie specjalistycznych szkół filmowych są 2 szkoły policealne w tym my i 3 uczelnie wyższe! To niewielkie grono szkół filmowych dopełniają firmy szkolące, prowadzące warsztaty, kursy i szkolenia z zakresu branży filmowej.

Nasza Krakowska Szkoła Filmowa im. Wojciecha Jerzego Hasa jest wpisana do ewidencji szkół niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Krakowa i Wydział Edukacji pod numerem 43203-7-166.

Jako Słuchaczka/Słuchacz Szkoły zyskujesz:

  • legitymacją uczniowską i fajne zniżki dzięki temu 🙂
  • nadal jesteś ubezpieczony zdrowotnie w ZUSie, pod warunkiem, że nie świętowałaś_eś jeszcze swoich 26 urodzin 😉
  • naukę w instytucji edukacyjnej prowadzonej według programów i zgodnie z regulacjami oświatowymi
dr hab. Marcin Koszałka

dr hab. Marcin Koszałka

warsztaty operatorskie, warsztaty reżyserskie

Operator i reżyser filmowy, taternik, alpinista, maratończyk. Absolwent Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego oraz Łódzkiej Szkoły Filmowej. Po skandalizującym debiucie Takiego pięknego syna urodziłam (1999) nagrodzonym na Krakowskim Festiwalu Filmowym uznawany jest za jednego z najważniejszych polskich dokumentalistów swojego pokolenia. W 2016 roku jego filmowy debiut Takiego pięknego syna urodziłam znalazł się wśród 10 najlepszych w historii polskich filmów dokumentalnych, zestawienia ogłoszonego podczas projektu 100/100. Epoka Polskiego Filmu Dokumentalnego i w głosowaniu publiczności podczas tego wydarzenia zajął 2. miejsce. Kino Koszałki zazwyczaj dotyka spraw osobistych, bliskich samemu reżyserowi. Autor pisze scenariusze swoich filmów oraz współuczestniczy w montażu. Do jego najważniejszych realizacji dokumentalnych należą: Istnienie (2007) i Deklaracja nieśmiertelności (2010). Jako reżyser filmu fabularnego Koszałka zadebiutował thrillerem Czerwony pająk (2015) pokazanym premierowo w konkursie głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach. Zrealizował także zdjęcia do wielu polskich filmów fabularnych. Jego filmy były wielokrotnie nagradzane na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmów dokumentalnych. Otrzymał także dwukrotnie nagrodę za najlepsze zdjęcia na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni za realizację Pręg (2004) i Rewersu (2009). Był dwukrotnie nominowany do Nagrody „Paszporty Polityki”. Juror krajowych i międzynarodowych festiwali filmowych. Członek Polskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej, Związku Polskich Artystów Fotografików i Polskiego Związku Alpinizmu.

Lena Domagała

Lena Domagała

Absolwentka montażu na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi oraz filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. W Centrum Młodzieży im. H. Jordana w Krakowie prowadzi Studio reportażu filmowego, zajęcia dla młodzieży szkolnej.

Agnieszka Sznajder

Agnieszka Sznajder

produkcja filmowa

Absolwentka Organizacji Produkcji Telewizyjnej i Filmowej na Wydziale Radia i Telewizji w Katowicach. Przez kilkanaście lat pracowała w TVP Kraków, a następnie w TVN, gdzie była kierownikiem produkcji wszystkich form telewizyjnych od felietonów, filmów dokumentalnych po teatry telewizji, programy rozrywkowe i seriale. Miała przyjemność pracować przy produkcjach m.in. takich twórców jak: Jerzy Stuhr, Jerzy Grzegorzewski, Barbara Sass.

Jakub Pączek

Jakub Pączek

warsztaty reżyserskie, warsztaty scenopisarskie

Absolwent reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.       W 2017 roku miał miejsce jego pełnometrażowy debiut fabularny „Reakcja łańcuchowa”. Film brał udział w 42.FPFF w Gdyni.
Według własnych scenariuszy zrealizował szereg nagradzanych i prezentowanych na całym świecie filmów krótkometrażowych. Są to m.in. „Pralka” (m.in. nagroda na Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu 2009 i nagroda dla najlepszej etiudy studenckiej festiwalu KULT OFF KINO w TVP KULTURA), film dokumentalny „Najlepsze kąski na wagonach” (nagroda na festiwalu RailFilm w Austrii) i „Strona A” (nagroda dla najlepszej etiudy festiwal KAMERA AKCJA Łódź) oraz anglojęzycznego jednominutowego dokumentu o kulturotwórczej roli papieru toaletowego pt. „Rolls of Identity” (nagradzany m.in. w Brazylii, Chorwacji, Kanadzie, Słowacji i USA).
Za swój 30 minutowy debiut pt. „128. Szczur”, również według własnego scenariusza, otrzymał m.in. nagrodę za najlepszą reżyserię na 53. Krakowskim Festiwalu Filmowym oraz Nagrodę im. Jana Machulskiego za najlepszy scenariusz.
Pracował jako asystent Macieja Pieprzycy przy filmach „Chce się żyć” i „Jestem mordercą”. W 2020 r. zrealizował teatr tv Falowiec, za który otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu Filmowowym WorldFest-Houston jest uważany za trzeci najdłużej działający i najstarszy niezależny festiwal filmowy i wideo na świecie.

Jakub Kopeć

Jakub Kopeć

montaż w kinie gatunkowym

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi- wydziału reżyserii, specjalizacja montaż filmowy. Montażysta filmów fabularnych i dokumentalnych nagradzanych na festiwalach w Polsce i za granicą. Współrealizował m.in.filmy: W lesie dziś nie zaśnie nikt, Jestem Ren, Mój kraj taki piękny i wiele innych.  Pracuje również przy wielu formatach telewizyjnych dla dużych stacji komercyjnych. Twórca reklam, teaserów oraz zwiastunów. Współzałożyciel grupy filmowej – Produkcja 316, z którą tworzy różne projekty i formy audio-wizualne.

Marta Giec

Marta Giec

warsztaty reżyserskie, warsztaty scenopisarskie
Absolwentka PWSFTViT na kierunku montaż filmowy, doktor sztuki tejże uczelni.
Absolwentka filmoznawstwa i wiedzy o mediach Uniwersytetu Łódzkiego.
Montażystka krótkich form. Interesuje się głównie filmem eksperymentalnym, analogową sztuką wideo oraz kinem art house.
Autorka filmów eksperymentalnych oraz reżyserka i producentka low budgetowego, pełnometrażowego filmu fabularnego pt. „Varia”.

 

Ewa Kałat

Ewa Kałat

warsztaty operatorskie, podstawy sztuki operatorskiej

Pracuje jako operator przy najróżniejszych formach filmowych. Zrealizowała m.in. 2 sezony programu „Małopolski szlak kulinarny” emitowanego przez TVP Kraków, pracowała przy kinowym filmie „Pilecki”, jej autorska etiuda „Pozna pewnego… Pana” zdobyła Grand Prix festiwalu filmów „Po godzinach”, współpracuje z Narodowym Teatrem Starym w Krakowie przy spektaklu „Hamlet” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego oraz spektaklu „Królestwo” według scenariusza Larsa von Triera i Nielsa Vørsela w reżyserii Remigiusza Brzyka.
Była operatorem w debiutanckim filmie Łukasza Gabryelskiego „Enduring Freedom”.

Daniel Światły

Daniel Światły

elementarz filmowca, warsztaty scenariuszowe

Absolwent Wydziału Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, doktor sztuki. Autor nagradzanych filmów dokumentalnych, np. „Dziennika zapowiedzianej śmierci” i „Kochaj mnie” – za ujawnienie niedocenianych możliwości dokumentu, za wniknięcie w prosty i dyskretny sposób w głębię samotności człowieka wobec milczenia bliskich. Autor scenariuszy do programów i seriali telewizyjnych, a także filmów promocyjnych. Na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej PWSFTv i T w Łodzi prowadził zajęcia z reżyserii filmu dokumentalnego i był opiekunem artystycznym etiud filmowych studentów. W 2018 roku zrealizował film „Nieskończoność jest na 50 metrach”, za który otrzymał m.in. nagrodę Srebrnej Enigmy za: „ukazanie, jak ważna bywa forma adekwatna do opowiadanej treści”.

Marcin Grabowski

Marcin Grabowski

warsztaty scenariopisarskie
Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, studiował na Europäische Universität Viadrina, w Laboratorium Reportażu i w Studium Scenariuszowym PWSFTViT. W Laboratorium Dramatu – scena „Przodownik” – pracował jako inspicjent i asystent reżysera. Pracę scenarzysty rozpoczął w 2005 roku. W 2008 zdobył nagrodę za scenariusz „Czego nikt nie wie” w Łodzi na Festiwalu Kina Niezależnego „OFF jak gorąco”. Tworzy scenariusze filmowe i telewizyjne, zajmuje się konsultacją scenariuszową. Należy do Gildii Scenarzystów, Koła Scenarzystów SFP i do Polskiego Związku Działkowców.
Ludzie noszą w sobie i opowiadają genialne historie, potrafią je też wymyślać. Wymyślanie daje siłę i radość. Trudności pojawiają się dopiero wtedy, kiedy to, co wymyślone, trzeba zapisać. Sam pomysł nie wystarczy. Należy go jeszcze opracować, tzn. urzeczywistnić za pomocą warsztatu. 
Eva Hajduk

Eva Hajduk

fotografia reporterska

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, studiowała także na PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi, na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej ze specjalnością Fotografia (absolutorium).  Finalistka wielu konkursów fotograficznych, publikowała m.in. w: National Geographic Traveler, Dziennik Polski, Jaskinie, MMS Komandos, Sportowy Styl. Interesuje się m.in. tematyką społeczną – jedna z jej ostatnich wystaw „Matki” została zauważona przez media, czego dowodem są liczne audycje i artykuły. W 2019 r. otrzymała stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kornel Danielewicz

Kornel Danielewicz

after effects
Posiada doświadczenie preprodukcyjne, produkcyjne i postprodykcyjne filmu, serialu, reklamy, teledysku i  animacji. W chwili obecnej pracuje w jednej z krakowskich firm podwykonawczych dla TVNu, gdzie jako pierwszy montażysta odpowiada za takie programy jak Wyburzacze i Złodzieje.
Prócz pracy dla telewizji, jako wolny strzelec, reżyseruje reklamy, filmy krótkometrażowe i zajmuje się motion designem, w tym ostatnim posiada w portfolio takie zlecenia jak: animacja spotu telewizyjnego dla Empiku, czy też serię animacji dla Veka Polska, czy też PSB.
„Martin Scorsese kiedyś powiedział, że montaż, to ostatni etap przepisywania scenariusza, dlatego też nałogowo zdobywam wiedzę odnośnie scenopisarstwa i storytelingu”.
Arkadiusz Krzyształowski

Arkadiusz Krzyształowski

fotografia, światło w filmie

Filmowiec i Fotograf specjalizujący się w portrecie artystycznym. Reżyserował filmy krótkometrażowe. Od 7 lat prowadzi kursy i warsztaty fotografii i filmu. Uczył się w Krakowskiej Szkole Filmowej im. Wojciecha Jerzego Hasa na wydziale operatorskim i na WRiTV w Katowicach na kierunku Realizacja obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografia. Obecnie Arek Alvein rozwija swoją markę fotograficzną Alvein Photography. W styczniu tego roku miał miejsce wernisaż poświęcony zdjęć Arka, pt.”Światy nieRzeczywiste”.

Michał Lesiak

Michał Lesiak

historia filmu

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje rozprawę doktorska poświęcona twórczości Francisa Forda Coppoli w kontekście przemian w systemie produkcji i dystrybucji w kinie amerykańskim. Współzałożyciel i redaktor czasopisma o tematyce audiowizualnej „EKRANy”. Autor publikacji o tematyce historyczno-filmowej w monografiach zbiorowych oraz w czasopismach kulturoznawczych.

Cezary Nowicki

Cezary Nowicki

język filmu, warsztaty reżyserskie, pracownia dyplomowa

Absolwent Reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Był dyrektorem artystycznym telewizji Wisła (poprzedniczka stacji TVN). Pracował przy niemal każdej formie filmowej; od filmów dokumentalnych, przez teatry telewizji po seriale, dzięki czemu miał okazje reżyserować takich aktorów jak: Jerzy Trela, Marek Kondrat, Jerzy Radziwiłowicz, Krzysztof Globisz, Bożena Dykiel.

Łukasz Opaliński

Łukasz Opaliński

fotografia produktowa, packshoty

Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego i Krakowskiej Szkoły Filmowej im. Wojciecha Jerzego Hasa. Właściciel firmy Apertura Studio specjalizującej się w fotografii produktowej. Pracuje jako operator filmowy i fotograf. Przed prowadzoną przez niego kamerą stali m.in. Tomasz Kot oraz Edward Linde-Lubaszenko.

Krzysztof Suchodolski

Krzysztof Suchodolski

udźwiękowienie w filmie

Absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie wiolonczeli prof. W.Hermana w 1977 roku. W 1978 roku podjął pierwsze próby kompozycji – muzyka do filmu animowanego „Refleksy” w reżyserii Jerzego Kuci. Od tego czasu stale współpracuje z filmem jako kompozytor i realizator dźwięku. W sumie skomponował muzykę do ponad 200 filmów i reportaży telewizyjnych oraz pracował jako dźwiękowiec na ponad 100 planach filmowych.

filmografia

Jacek Porzycki

Jacek Porzycki

dramaturgia

Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (literaturoznawstwo, studia doktoranckie). Współpracował z Telewizją Polską   S. A. oraz z „Impresariatem Filmowym Stars” (opiekun planu). Ukończył kurs „Wideo uczestniczące” – Participatory Video (Wielka Brytania), jest członkiem „Stowarzyszenia Pracownia Filmowa Cotopaxi”. Brał udział w wielu warsztatach aktorskich (między innymi z A. Seniuk, A. Barcisiem, Z. Zapasiewiczem i A. Hanuszkiewiczem). Interesuje się współczesną dramaturgią oraz zastosowaniem nowych środków wyrazu, form i metod (głównie Digital storytelling i Participatory Video) w szeroko pojętej przestrzeni audiowizualności. Współpracuje z Telewizją OX.pl, w której prowadzi między innymi takie formaty jak „Gość OX.pl” oraz „Koncert Życzeń Stela”.

Oscar Rak

Oscar Rak

marketing internetowy, wideo marketing

Ekspert w dziedzinie wideo marketingu i komunikacji audiowizualnej, który zdobywał wiedzę na Katowickiej Szkole Filmowej oraz Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Obecnie spełnia się w roli wykładowcy w Krakowskiej Szkole Filmowej im. Wojciecha Jerzego Hasa, prowadzi Cowork Mrowisko oraz fundację Karmimy Wiedzą. Po godzinach poświęca się blogowi oscarrak.pl, którego zadaniem jest pomoc twórcom internetowym. Pracował z takimi klientami jak: Tesco Polska, Microsoft, Aecom, Idea Bank, Miasto Wisła czy Ardagh Group. Prywatnie uwielbia bawić się w MacGyvera i tworzyć coś z niczego!

 

 

© 2016 Krakowska Szkoła Filmowa im. Wojciecha Jerzego Hasa